Andalusië is een paradijs voor vogelliefhebbers. Ook in de buurt van Casa Sonrisa zijn veel vogels te zien. Ben je geen ervaren vogelaar? Dan kun je een excursie boeken en trek je er een dag met een gids op uit.

Veel vogelsoorten te spotten in Andalusië

Andalusië ligt op de belangrijkste trekroutes naar Afrika. Bij Tarifa is de afstand naar Afrika het kortste, minder dan 20 km. Hier kun je dan ook heel veel vogels de overtocht naar Afrika zien maken, zoals ooievaars en veel roofvogels.

Bovendien heeft Zuid-Spanje een gevarieerd landschap waar diverse vogelsoorten zich thuis voelen: rotsachtige bergen, rivieren en meren met zout en zoet water, bossen, moerassen, enz. In de dorpen vallen vooral de vele gierzwaluwen op. Bij stilstaand zout water leven bijna het hele jaar door flamingo's.

En in de bergen zijn elke dag wel vale gieren te zien. In de provincie Málaga leven de meeste havikarenden van de wereld. Kenners zullen moeiteloos de vele andere arendsoorten in de regio herkennen.  Ook mooie kleurrijke vogels zoals de hop, bijeneters en ijsvogels zijn er vaak te spotten.

Havikarend

Vogelexcursie Andalusië

Zelf zijn we geen echte vogelkenners, maar tijdens wandelingen horen we altijd heel veel bijzondere vogelgeluiden en ook zien we regelmatig roofvogels overvliegen. Maar welke? Geen idee.

Tijd voor een vogelexcursie dus. We vonden een echte kenner, Luis Alberto Rodríguez van Birdaytrip. Een ervaren gids uit Málaga, die de vele vogelsoorten in Andalusië moeiteloos herkent. Hij spreekt vloeiend Engels, wat best uniek is voor een Spanjaard. Op Tripadvisor krijgt hij alleen maar enthousiaste recensies. Dus onze verwachtingen waren hooggespannen.

Luis Alberto Rodríguez

Twee afwisselende vogelgebieden

In de door ons geboekte excursie stonden twee mooie gebieden niet ver van Casa Sonrisa op het programma:

• Natuurgebied El Chorro
  • De oevers van de Rio Grande

Bij het eerste gebied zweven veel roofvogels en zijn er op en rond de rotsen ook veel kleine vogels te zien. In en rond de Rio Grande zijn er veel watervogels te vinden.

Vogels bij El Chorro

Aangekomen bij het prachtige natuurgebied van El Chorro hoefden we niet ver te lopen om veel verschillende vogelsoorten te zien.

Bij het Guadalhorce-stuwmeer zagen we onder andere:

• diverse arenden, zoals de havikarend, slangenarend en zelfs een visarend
  • rotsgierzwaluwen
  • roodkopklauwieren
  • kleinere vogels zoals de putter, rotsmus, etc.
 Het Guadalhorce-stuwmeer  Dwerarend

Vogels bij de Rio Grande

Bij de Rio Grande zagen we uiteraard veel watervogels, maar in de bomen aan de oevers fladderen ook veel andere vogeltjes.

We zagen onder andere:

• diverse steltkluten
  • zilverreigers en koereigers
  • een koppel dwergarenden
  • vele bijeneters
  • een hop
 Vogels kijken  Steltkluten

Resultaat: ruim 50 vogelsoorten!

Onze hoge verwachtingen werden ruimschoots overtroffen. Tijdens de excursie met Luis Alberto zagen we op één dag wel 50 verschillende vogelsoorten! Nooit gedacht dat er zoveel verschillende vogels om ons heen vliegen als we een wandeling in de Sierra de las Nieves maken.

Vale gier

Flamingo's kijken

Luis Alberto verzorgt ook excursies naar andere vogelgebieden in Andalusië. Zo kun je op diverse plekken flamingo's spotten. De grootste kolonie van Europa is te vinden bij de Laguna de Fuente Piedra nabij Antequera. Maar wij zagen ook flamingo's en lepelaars op loopafstand van het stadje Tarifa (iets voorbij Gibraltar en Algeciras).

Lepelaar en flamingo's bij Tarifa

Vogelexcursie boeken

Een vogelexcursie met Luis Alberto is dus zeker een aanrader. Hij reed mee in onze huurauto, maar het is tegen een extra vergoeding ook mogelijk om met hem mee te rijden in zijn auto. Ook kan hij je komen ophalen in Guaro.

Meer weten? Kijk op http://www.birdaytrip.es.

Tekening van de twee wandelingen

Wandeling 1

Deze rondwandeling (ca. 50 minuten) is de perfecte kennismaking met de streek. Onderweg passeert u een overweldigend uitzicht en een uitermate gevarieerd landschap. De route is hier en daar wel vrij steil met in totaal een hoogteverschil van ruim 130 meter. Gevaarlijk of ingewikkeld is de route niet, maar een zekere conditie is wel vereist.

Een mooi startpunt van deze wandeling is de kerk, de Iglesia de San Miguel. Volg de linkerzijde (langs het kruis) tot de hoger gelegen T-splitsing. Ga hier linksaf, de Calle Enmedio, tot de volgende T-splitsing. Ga nu rechtsaf, de Calle Monda, en loop helemaal naar boven tot aan de grote weg (A-7100). Steek deze weg over en beklim het steile betonpad aan de overkant van de weg. De betonnen verharding verandert na enige tijd in grind. U passeert diverse amandelbomen, de trots van Guaro. Al snel verandert het landschap echter drastisch en u ziet nu een rotsachtige kloof en naaldbomen. Dit landschap is kenmerkend voor de Sierra de las Nieves.

U passeert vervolgens een olijfboomgaard en komt aan bij een splitsing met een zeer grote, bruine villa. Ga linksaf, om de villa heen omhoog. Al vrij snel bereikt u de top op 488 meter. Vanaf hier kunt u bijna 360 graden rondkijken.

De villa met uitzicht op de Middellandse Zee

U ziet de hoogste toppen van de Sierra de las Nieves, in de verte de dorpen Yunquera en Alozaina, de Middellandse Zee nabij Málaga en bij helder weer zelfs El Torcal (bij Antequera) en de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada, meer dan 160 kilometer ver! Als u verder loopt, komt u bij een huis met blaffende herdershonden (achter een hek) en daarachter begint de verharde weg weer. U bent nu op de Calle de la Sierra. Deze straat loopt langs een aantal woningen met prachtige bloemen en planten, met name opvallend veel oleanders. De straat eindigt weer nabij de A-7100. Steek deze over, naar de Calle Ermita. Volg deze straat naar beneden, tot u uitkomt bij de oude olijfoliemolen aan de Avenida de Andalucía.

Wandeling 2

Deze wandeling volgt het smalle riviertje in de Arroyo de Guaro en onderweg ziet u het dorp van zijn mooiste kant. U passeert diverse sinaasappel- en olijfboomgaarden. De route kan als rondwandeling worden gedaan (ruim 2,5 km) maar als u minder tijd heeft kunt u ook een deel van de route lopen en daarna weer terug. U kunt de wandeling ook verlengen tot ca. 5 km. Dan heeft u een heel ver uitzicht en komt u o.a. langs de sportvelden, het zwembad en de begraafplaats met de fraaie witte gebouwtjes. Laat u onderweg niet afschrikken door de blaffende honden die hier soms los over de weg lopen. In onze ervaring zijn ze bang voor mensen en lopen ze weg als u dichterbij komt.

Begin de wandeling op het dorpsplein en loop door de Calle Dr Millan Peña, langs de supermarkt. Ga bij de T-splitsing linksaf (Calle Barranco). Neem de eerste straat rechts, de Calle Parras. Houdt links aan bij het fonteintje in de muur en vervolgens weer rechts door het steegje. Dit komt uit in de Calle Málaga. Houdt links aan, zodat u de bebouwde kom geleidelijk verlaat. Volg de betonnen weg links naar beneden. Met een beetje geluk hoort u hier al het water klateren van het riviertje door de Arroyo de Guaro.

Wandeling aan het riviertje

Na 400 meter (waarbij u een timmerbedrijf passeert en een omheining met blaffende honden) bereikt u een T-splitsing. Het is bijzonder de moeite waard om hier rechtsaf te lopen. Het pad volgt een beboste helling rechts van de weg en er loopt een riviertje langs. Het klaterende water en de hoge eucalyptusbomen zorgen voor een lieflijke sfeer waar diverse vogels broeden. Waar de eucalyptusbomen ophouden wordt het landschap eentonig en kunt u het beste terugkeren naar de T-splitsing. Ga daar niet terug (dus niet linksaf) maar blijf nu dezelfde onverharde weg omhoog volgen. Na 400 meter bereikt u de benzinepomp en de gebouwen van de landbouwcoöperatie El Molino de Guaro. Volg vanaf hier linksaf de grote weg, de A-7100 terug naar het dorp.

Bij de coöperatie kunt u de wandeling met twee kilometer verlengen (tot een totaal van ca. 5 km). In plaats van linksaf richting het dorp volgt u de A-7100 rechtsaf en dan na 50 meter door het tunneltje onder de weg door. U kunt ook de kortste weg nemen door over het bedrijfsterrein van de landbouwcoöperatie El Molino de Guaro heen te lopen (het hek staat altijd open) en dan door het tunneltje. Neem nu de betonweg omhoog. De weg gaat geleidelijk rechtsaf en na een paar honderd meter weer met een bocht linksaf. De tamelijk steile weg loopt eerst tussen olijfbomen door en daarna staan er amandelbomen langs de weg, die prachtig bloeien in het voorjaar. Op diverse plaatsen heeft u een schitterend uitzicht richting de kust en het dorp Guaro. Na ca. 900 meter vanaf de coöperatie komt u bij een soort T-splitsing (bij een heuvel met hoge GSM-masten). Ga hier linksaf. Na ruim een kilometer komt u weer bij de rotonde aan het begin van de Avenida de Andalucía in Guaro. Onderweg passeert u aan uw linkerkant de sportvelden en de typisch Spaanse begraafplaats.

Nationaal Park Sierra de las Nieves en omgeving vormen een perfect gebied om te wandelen en fietsen! De officiële wandelroutes zijn vrijwel allemaal ook geschikt voor fietsen en terreinauto's. Neem voldoende drinkwater mee. Ook in de nabij gelegen dorpen Tolox en Alozaina zijn prachtige routes te vinden. Iets buiten Guaro kunt u bij Nederlanders fietsen huren, bij Hacienda Guaro Viejo.

Gasten van Casa Sonrisa vertelden dat ze in Istán en Tolox wandelingen hebben gedaan uit het boekje Rural Walks dat in Casa Sonrisa ligt. "Erg handig, al die informatie daar! Vooral de wandeling aan de rand van Istán, naar de watervalletjes aan het begin van de rivier, vonden we erg leuk om te doen". Op de site www.sierranieves.com vindt u een totaaloverzicht van alle fiets- en wandelroutes in de Sierra de las Nieves (met handige folders/kaartjes om uit te printen) of download een kaartje (6,9 MB) van alle wandelroutes in de buurt van Guaro, inclusief een beschrijving van de bordjes e.d. onderweg.

Borden wandelingen Guaro

We hebben zelf twee ongemarkeerde routes beschreven vanaf Casa Sonrisa. U vindt deze op de pagina 'Routebeschrijving ongemarkeerde wandelingen'. Beide wandelingen kunnen in minder dan een uur worden gelopen. Het wegdek is uitstekend maar een zekere conditie is vereist vanwege de hellingen.

Meer informatie over fietsexcursies en fietsverhuur in Andalusië vindt u op de website Fietsen in Spanje.

In de regio zijn de volgende officiële routes te vinden voor wandelaars en fietsers:

Hoofdroute GR243 - Sierra de las Nieves

Deze route met 7 etappes kan worden gezien als de slagader van het wandelnetwerk in de Sierra de las Nieves. De totale route is bijna 119 km lang en loopt langs de dorpjes Ronda, El Burgo, Yunquera, Tolox, Guaro, Monda, Istán en Ojén.

Guaro ligt in het midden van 2 etappes: Tolox-Guaro en Guaro-Monda. Beide routes zijn niet moeilijk en kunnen ook met de fiets worden afgelegd. De hoogteverschillen zijn echter wel aanzienlijk, zodat enige conditie wel is vereist. Een beschrijving met afbeeldingen van de borden en meer achtergronden is te vinden op de website van het regiobestuur van Andalucía www.andalucia.org (Engels/Spaans/Duits/Frans)

Guaro-Tolox (13,8 km - 5 uur)

Deze etappe begint boven in het dorp, tegenover de Citroëngarage. Hier beginnen ook de wandelpaden Camino de Sotornil en Camino de Arroyo. De route wordt goed met borden en paaltjes aangegeven. Het laagste punt van de route is 196 meter en het hoogste punt is 620 meter. Een routebeschrijving (in omgekeerde richting!) in het Spaans vindt u hier.

Guaro-Monda (6,5 km - 3 uur)

Arno op de fiets van Guaro naar Monda

Deze route begint bij de Camino de Arroyo, iets verderop gelegen dan het startpunt van de etappe Guaro-Tolox. De route wordt met borden en paaltjes aangegeven. Het laagste punt van de route is 277 meter en het hoogste punt is 525 meter. We hebben een deel van de route gelopen en we kunnen deze vanwege het schitterende berglandschap van harte aanbevelen. In oktober 2015 hebben we het hele traject naar Monda met mountainbikes afgelegd. Omdat we geen ervaring hadden met fietsen in een berglandschap, hebben we sommige beklimmingen te voet afgelegd. Wellicht zijn we verkeerd gereden, want de paaltjes zijn niet altijd even duidelijk geplaatst. Het onverharde wegdek is behoorlijk goed en vormde verder geen probleem.

Een routebeschrijving (Monda-Guaro-Monda) in het Spaans vindt u hier.

Routebestand voor Google Earth (klik met de rechtermuisknop en kies voor 'Doel opslaan als...'. Wijzig zo nodig de extensie in .kml !)

Routebestand Guaro-Monda voor TomTom-navigatiesysteem (klik met de rechtermuisknop en kies voor 'Doel opslaan als...')

Rondwandeling PR-A 279 Guaro - Chiribenítez (12,8 km - 3 uur)

Naast de doorgaande GR-route, zijn er diverse korte PR-routes in de Sierra de las Nieves. Twee daarvan vertrekken uit Guaro, op dezelfde plaats als de GR-etappes bovenaan het dorp. De Chiribenítez-route heeft mooie uitzichtpunten (miradores) en diepe dalen.
Een beschrijving in het Spaans vindt u hier. Deze route is ook te vinden op het kaartje met alle wandelroutes (6,9 MB)
Routebestand voor Google Earth (klik met de rechtermuisknop en kies voor 'Doel opslaan als...' Wijzig zo nodig de extensie in .kml !)
Routebestand voor TomTom-navigatiesysteem (klik met de rechtermuisknop en kies voor 'Doel opslaan als...')

Landschap onderweg naar Puerto Alto
Nabij Guaro, onderweg naar Puerto Alto

Rondwandeling PR-A 274 Guaro - Puerto Alto (9,2 km - 4 uur)

Deze fraaie rondwandeling brengt u bij het mooiste uitzicht in de omgeving van Guaro. Puerto Alto betekent niet voor niets Hoge Bergpas!

Beschrijving (Spaans) van de Puerto Alto-route

Uiteraard is de Costa del Sol met de heerlijkste stranden vlakbij. Maar het binnenland heeft ook veel te bieden. Als je van avontuur houdt, dan is de Caminito del Rey een geweldige ervaring. Of wat dacht je van ziplinen (meer dan alleen een tokkelbaan) tussen de boomtoppen in Aventura Amazonia? De waterfietsen en surfplanken op de stuwmeren in de buurt van El Chorro en de Caminito del Rey zijn nog nauwelijks door buitenlandse bezoekers ontdekt. In Guaro zelf kun je mountainbikes huren, en op diverse plekken in de Sierra de las Nieves zijn paarden te huur. Een ander avontuurlijk uitje bieden de dolfijnsafari's in Gibraltar. Elke dorp en stad organiseert jaarlijks een feria, eigenlijk gewoon een kermis met diverse andere activiteiten. De feria in Guaro, Málaga en diverse andere plaatsen vindt plaats in augustus. En er is nog veel meer!

De Costa del Sol heeft natuurlijk een aantal attractieparken. Zo maakt u alle kinderen blij in het water van het Parque Aquático Míjas (nabij Fuengirola) en Aqualand in Torremolinos (geopend circa april tot eind september). In Benalmádena bevinden zich het pretpark Tivoli World (met architectuur op zijn Andalusisch) en een soort dolfinarium met de naam Selwo Marina. In Estepona vindt u de dierentuin Selwo Aventura. Guaro heeft zelf een prachtig openluchtzwembad (geopend in juli en augustus). Ook in het dichtbijgelegen Monda is een openluchtzwembad en in Ojén.

Aqualand in Torremolinos

Houdt er wel rekening mee, dat zwembaden en waterparken maar een aantal maanden per jaar geopend zijn. Alle buitenzwembaden zijn alleen in de Spaanse zomervakantie geopend (geheel juli en augustus). Waterpretparken openen in de loop van mei en sluiten uiterlijk in september.

Voor de kinderen in Guaro worden met name in de zomer regelmatig activiteiten georganiseerd. Kinderen uit Nederland die helemaal geen Spaans spreken, mogen gewoon mee doen en hebben het reuze naar hun zin. In het volgende filmpje ziet u ook onze kinderen tijdens enkele van deze georganiseerde activiteiten. Ook ziet u Spaanse kinderen tijdens de feria in Guaro 's nachts in de draaimolen. Sterker nog: de kermis begint pas rond middernacht!